Lasse Larsson är försäljningschef, delägare och en av två grundare till företaget Nätverksgrossisten AB, som erbjuder lösningar och komponenter för såväl passiv (kablar och kontakter) som aktiv (switchar, routrar och trådlöst) infrastruktur.
Hjtech har arbetat tillsammans med Nätverksgrossisten under flera år. Här berättar Lasse om hur han upplever att samarbetet fungerar och varför det är så positivt med en partner som kan erbjuda en helhetslösning.
Vår verksamhet är beroende av en väl fungerande IT-miljö
– Det var slumpen som gjorde att vi kom i kontakt med Hjtech. Vi flyttade in i våra nuvarande lokaler 2017 och kom hit med en äldre uppsättning av datorer och server. Redan andra veckan efter att vi flyttat in stannade vår server helt vilket innebar att vi stod stilla, och det visade sig att vi hade ingen IT-support att räkna med. De som skulle hjälpa oss då agerade inte. När det hade gått två dagar utan möjlighet att fakturera eller någonting överhuvudtaget så tröttnade jag, säger Lasse.
– Så en morgon vid fyratiden satte jag mig framför datorn och letade efter IT-support i Malmö. Jag hittade då fyra, fem olika företag och skickade ett mejl till vart och ett av dem. Strax efter klockan sju samma morgon ringde Johan från Hjtech upp mig. Strax efter klockan åtta hade vi en tekniker på plats och någon gång runt halv niotiden var vi i gång och kunde starta vår verksamhet igen. Då kändes det ju väldigt bra. Sedan dess har vi med varm hand överlåtit ansvaret för allt som har med IT att göra till Hjtech, säger Lasse.
En grundlig behovsanalys är viktig för att kunden ska ta rätt köpbeslut
– I samma veva som teknikern från Hjtech var på plats hos oss, förstod vi att våra grejer inte var det bästa. Det var lite gammalt, konstigt uppsatt, en massa konstiga mjukvaror och kopplingar hit och dit. Efter endast en månad hade vi köpt in helt nya grejer. Vi bytte ut allting, alla datorer, servrar och mjukvaror och gjorde en nystart tillsammans med Hjtech, som fick ta hand om allt. Vi på Nätverksgrossisten är jätteduktiga på kablar men inte på mjukvaror så Hjtech fixade allt för oss och gjorde en bra behovsanalys. Sen 2017 fram till idag har vi dubblat vår omsättning, är fler användare än då men kör i princip på samma maskiner som vi köpte in 2017. De gjorde helt enkelt en bra behovsanalys. Just då när vi bytte ut allting tyckte vi kanske att vi köpte lite för mycket och att det blev en del pengar. Men det visade sig att det var exakt det vi behövde för att växa. Vi har suttit med oerhört lite driftsstörningar av vår IT-miljö, det har funkat klanderfritt, vi vet hela tiden att vi har en fräsch backup och fungerande molntjänster, säger Lasse.
Verksamheten är beroende av en fungerande IT-miljö
– Att vår IT-miljö fungerar är a och o. Vi kanske skulle klara av att vårt system låg nere några få dagar, därefter skulle det bli allt för stor påverkan för vår verksamhet. Vi hade inte kunnat skicka fakturor, genomföra betalningar, beställningar mm. Med andra ord, vi är väldigt beroende av att våra system fungerar, säger Lasse.
Nätverksgrossisten blev snabbt nöjda med hjälpen de själva fått vilket även har lett till ytterligare samarbete
– Nätverksgrossisten och Hjtech överlappar varandra för vi säljer ju även switchar, routrar, brandväggar och trådlösa accesspunkter. Ibland vill våra kunder ha hjälp med konfigureringar och kanske lite säkerhetsanalyser. Då tar vi in Hjtech som en underleverantör till oss, vilket känns tryggt då vi vet att de har en bred kompetens inom området. Det är kul att kunna ha det utbytet med varandra, säger Lasse.
Nätverksgrossisten rekommenderar Hjtech som IT-leverantör
– Jag har rekommenderat Hjtech flera gånger. Framför allt till företag som är lite grann i den situationen som vi var i. När man är lite vilse inom IT och är osäker på vilken väg man ska gå. Man har behov av en leverantör som även kan vara ett bollplank att diskutera med. Vad behöver jag egentligen? Vad kostar det? Hur lång tid tar det att implementera? Hur länge kan jag leva med det? Och sen såklart den snabba supporten, många bolag är precis som vi. De kan inte stå stilla för länge för att det skadar dem för mycket Då är det extra värdefullt med snabb support och tekniker som snabbt kan vara på plats alternativt lösa det genom att logga på remote, säger Lasse.
Lasse är väldigt nöjd med samarbetet med Hjtech men om han ska summera det hela så låter det så här
– Det allra bästa med Hjtech är att de kan erbjuda en helhetslösning till oss på Nätverksgrossisten. Jag behöver inte ha någon annan leverantör på någonting som har med IT, mjukvaror eller säkerhet att göra, utan de tar hand om allt och det är viktigt för mig som lekman i ämnet, säger Lasse.
Tack till Lasse Larsson som ställde upp på en intervju för att visa hur vi på Hjtech arbetar med våra kunder.
Vill du veta hur vi kan hjälpa ert företag med IT-tjänster? Då är du varmt välkommen att kontakta oss.